Dag 23-24

Zo nog even een kleine update aan het einde van de 4e werkweek.

Na een hoop vertraging dan eindelijk kunnen beginnen met de kurk.

Eerst heb ik een aluminium z-profiel geplaatst als een soort lekdorpel zodat eventueel diep ingetrokken vocht terug naar voren wordt afgevoerd en voor de plaat komt die nog onder de kurk komt.

Daarna dan eindelijk begonnen met het definitief vastzetten van de kurk. Ik had al wat voorwerk gedaan, maar nu ik de lijm (natuurlatex) en goede schroeven hebben kan ik ze eindelijk vastzetten. De 1e plaat komt op het profiel te staan en aangezien de kurkplaten een sponning hebben kan ik op de binnensponning korte schroeven plaatsen die uit het zicht blijven. Op de plaat zelf komen dan een aantal langere en dikkere schroeven om de plaat ook daar vast te zetten. Ik heb er nu 6 schroeven ingedaan. Mocht het nodig zijn dan kunnen dat er wel meer worden. In de sponning heb ik ook de natuurlatex lijm gespoten zodat de kurk rondom goed aan elkaar en ook aan de achterplaat gelijmt is.

Op zich plaats het vrij makkelijk op deze manier. Op het einde een passtuk maken met de tafelzag gaat ook bijna vanzelf. Wel moet er dan ook een sponning in gemaakt worden, om te zorgen dat er geen open naden kunnen ontstaan waar het vocht tussen zou kunnen kruipen.

Op aanraden van mijn vader nog epdm-stroken in de sponning van het kozijn geplaatst zodat het vocht uit het kurk niet in het kozijn kan trekken, met eventueel houtrot als gevolg omdat het niet kan ventileren. De aansluiting van het kurk op het kozijn is erg mooi geworden vind ik zelf.

Ik ben al bij de 3e baan aan 1 kant van in totaal 6 banen die boven elkaar komen. Hopelijk komt volgende week de buitenkant klaar.

Helaas wat mindere kwaliteit foto’s, want ik was mijn fototoestel vergeten, dus mobiele fotos’s

Plaats een reactie